Ingelmunster
Civil Engineering

24 vrachtwagens testen de draagkracht van de brug in Ingelmunster

Op de nieuwe brug van Ingelmunster worden op 7 en 8 juli testen gedaan. 24 volgeladen vrachtwagens, goed voor 600 ton in totaal, parkeren zich in verschillende formaties op de brug om te kijken of ze de maximale belasting aankan. Als alle testen positief zijn, dan mag de brug open voor verkeer en komt er einde aan de werken.

De nieuwe brug vervangt de oude brug over het kanaal Roeselare-Leie. Ze moet toelaten dat grotere binnenschepen door Ingelmunster varen, in een verbinding tussen Vlaanderen en Parijs. Grotere binnenschepen maken de files op de weg kleiner, omdat er meer vracht over het water verloopt. De brug is 286 meter lang, 7 meter hoog en 19 meter breed. Ze zorgt voor een verbinding tussen het station en de markt en geeft een modernere toets aan Ingelmunster.

Rekensommetjes

De brug moet maximaal 600 ton aankunnen, dus rijden er vandaag en morgen 24 volgeladen vrachtwagens van 25 ton op de brug. De belasting zal gemeten worden via een 70-tal meetpunten. De vrachtwagens zullen er in 7 verschillende opstellingen parkeren. Een spectaculair gezicht voor de toeschouwers en een hoop rekenwerk voor De Vlaamse Waterweg. Zo'n belastingsproef betekent normaal gezien de kroon op het werk. De laatste loodjes zijn dus 24 vrachtwagens.

Bron: VRT NWS

Lees hier het volledig artikel van VRT NWS.

Artes keeps you updated monthly. Subscribe.