DSC2764
Waterworks

Benieuwd hoe we een sluisdeur opvlotten?

De Boudewijnsluis in de Antwerpse haven dateert uit de jaren ’50 en heeft nood aan een grondige renovatie van deurkamers 1, 2 en 3. Naast de renovatie worden ook de omlooprioolschuiven en afvoerschuiven omgebouwd en vernieuwd.

Dit jaar starten we met de renovatie van de eerste deurkamer. De werken zijn gestart in augustus 2020.

Op de timelapse is te zien hoe de deur opgevlot wordt.

Wist je dat?

  • één sluisdeur is 47 m lang, 18,6 m breed en 18,5 m hoog
  • één sluisdeur weegt zo'n 850 ton
  • de sluisdeur is voorzien van ballasttanks (= luchtkist) - door hier lucht in te pompel kan de deur drijvend gemaakt worden. Dit is een senecure operatie omdat de deur moeilijk te controleren is wanneer ze van afgezonken toestand naar drijven toestand gaat.

Na het opvlotten van de deur wordt de afsluitcaisson geplaatst. Op deze manier wordt de volledige deurkamer drooggezet en kan er gewerkt worden terwijl de sluis in dienst blijft.

De werken zullen in het totaal drie jaar duren. Elk jaar wordt er een deurkamer gerenoveerd. Op deze manier blijft de sluis in dienst. Om de deurkamer droog te zetten, wordt voor de deurkamer een droogzetkuip van ca. 150 ton geplaatst met het kraanponton BRABO.

Artes staat in voor het plaatsen van de droogzetkuip, het opvlotten van de sluisdeur, het vernieuwen van de rails, het conserveren van de sluisdeur, vervangen van de wrijfbalken, vernieuwen van het wegdek, vernieuwen van de hefinrichting, enkele afbraakwerken,….

DSC2761
118951349 1239539156398010 4457223888911012171 n
Artes keeps you updated monthly. Subscribe.