Mentor Koen Starter Camille 4
Artes Group

“Een job in de bouw doe je met passie!”

Mentor Koen neemt starter Camille onder zijn vleugels.

Mentor Koen Starter Camille 6

Dat onze Artes Academy en het mentorschap dat we promoten een troef zijn voor onze groep, dat hoeven we je niet meer te vertellen. Voor Camille Stevens was het zelfs letterlijk één van de redenen waarom ze voor een job bij ons koos. “Ik was overtuigd door de begeleiding van een mentor en de Artes Academy,” verklapt de Burgerlijk Ingenieur uit Ieper ons. “De theorie die ik aan de KULeuven leerde, toepassen in de praktijk is toch een extra uitdaging.” Gelukkig kan ze daarvoor rekenen op haar mentor Koen, die intussen 10 jaar bij Artes Werkt. Als Industrieel Ingenieur Bouwkunde neemt hij voor de tweede keer een starter onder zijn vleugels. Tijd voor een kennismaking.

Een eerste werkdag bezorgt toch altijd een beetje het eerste-schooldag-gevoel. Je leert niet alleen nieuwe mensen kennen, maar er komt ook héél wat nieuwe informatie op je af. Koen staat erop de starters een warm welkom te geven: “We leggen uit wat we doen op de werf aan de hand van een rondleiding en een presentatie. Zo leert de starter zijn werf kennen.”

“Klopt,” bevestigt Camille, “we werden verwelkomd in het kantoor van Artes. Hier werden alle praktische zaken zoals laptop, GSM, PBM’s… geregeld. Na de middag vertrokken we naar onze werf. Ik kon meteen beginnen met het opmeten en controleren van de technieken, een toffe job om mee te starten. Zo kwam ik overal op de werf en leerde ik de werf snel kennen.”

“Dit is een bewuste keuze,” pikt Koen hierop in. “We willen geen afvinklijstje van taken geven die ze moet afwerken. Het eerste doel was dat Camille de werf leerde kennen en voeling kreeg met het werfteam en de werken. De leukste manier om dit te doen is om meteen verantwoordelijk gesteld te worden voor een deel van ons takenpakket, met de nodige opvolging natuurlijk.”

Of zoiets niet overdonderend is, wilden we van Camille weten: “Ik had natuurlijk veel vragen maar met elke grote en kleine vraag kon ik bij het werfteam terecht.”

Mentor Koen Starter Camille 3

Na die eerste dag volgt natuurlijk een steile leercurve. Koen vertelt ons hoe hij dat als mentor aanpakt: “Dag na dag en week na week gaven we Camille meer taken en verantwoordelijkheden. Zowel taken van een projectingenieur als van de werfleider. Ik vind het belangrijk dat een starter ook de taken kent van een werfleider zodat hij of zij later ook beter kan delegeren en taken kan verdelen op de werf. Mijn taak als mentor bestaat erin iemand te begeleiden in zijn of haar eerste job. Niet alleen door de nodige opleiding te voorzien maar ook door de liefde voor het vak bij te brengen. Een job in de bouw, die moet je met passie doen!”

Is er een groot verschil tussen wat hij als ervaren ingenieur ziet en hoe een starter de werf ervaar? Koen: “Als ervaren ingenieur zie ik vooral nog het vele werk op een werf. Ik zie vooral wat er nog niet gedaan is. Camille daarentegen ziet vooral wat er wel al gedaan is. Ligt dit aan onze ervaring of aan ons karakter… (lacht)”


De overgang van het studentenleven naar het werkveld is een grote stap. Camille vertelt ons hoe zij haar eerste job ervaart: “Ik werk vaak lange dagen maar ze gaan zo snel vooruit! De dagen hangen natuurlijk wel af van de fase van het project. Nu is het even iets rustiger voor mij maar de opleveringsfase zal wel pittig worden. Ik kijk er wel naar uit om dit ook mee te maken. Omdat ik nu enkele taken van de werfleider overneem, start ik mee op met de arbeiders op de werf. Dat wil zeggen dat ik start om 7u en stop rond 17u à 18u.”

Of Koen nog tips heeft voor zijn pupil? “Nooit denken dat iets uit zichzelf goedkomt op een werf,” vertrouwt hij ons toe “wij moeten ervoor zorgen dat het goedkomt.” Waarop Camille meteen opmerkt dat een van de eerste tips op haar eerste werkdag was dat ‘alles altijd goed komt’. “Maar,” geeft ze toe “ik heb inderdaad al gemerkt dat dat enkel kan met een goede opvolging van ons.”

Het leerproces stopt eigenlijk nooit, maar hoe zit dat met het mentorschap? Koen: “Camille kan op me rekenen zo lang als zij wil. Er wordt gezegd dat je mentor bent tussen de start en twee jaar na de indiensttreding. Maar drie jaar geleden was ik ook mentor van Jarn en hij is nog steeds welkom of mag me nog steeds opbellen als hij bepaalde vragen heeft. Dus ook binnen vijf jaar, als ze zelfstandig een werf zal leiden, blijft Camille welkom met haar vragen.”

Ook als starter krijg je op een werf al verantwoordelijkheden. Wij wilden van Camille weten hoe die verdeeld worden. Camille: “Koen blijft altijd de eindverantwoordelijke. Dat stelt me wel gerust. Ik heb mijn eigen ‘deelverantwoordelijkheden’ maar die bespreken we ook met elkaar. Dit zorgt ook voor minder stress bij mij. Ik vraag nog steeds veel bevestiging aan Koen en zo leer ik elke dag bij.

Als ik bijvoorbeeld een rekenfoutje maak zal Koen me hier op wijzen maar me het wel zelf laten uitzoeken. Letterlijk leren uit je fouten en je zal de fout niet snel meer opnieuw maken net omdat ik het zelf heb uitgezocht!

Momenteel hou ik me nog weinig bezig met de financiële kant van de werf. Dit zal de komende maanden nog veranderen. Nu loop ik nog veel op de werf rond – hoe meer ik ook verantwoordelijk zal worden voor de financiële kant hoe minder ik op de werf zelf zal zijn. Die vele stappen op een dag ga ik nog missen!

Als ik bijvoorbeeld een rekenfoutje maak zal Koen me hier op wijzen maar me het wel zelf laten uitzoeken. Letterlijk leren uit je fouten en je zal de fout niet snel meer opnieuw maken net omdat ik het zelf heb uitgezocht!

A job with Artes Group?

Here, you’ll be given a chance to grow to a level we can be proud of together. Our Constructive People and Dedicated Developers make a difference.

Artes keeps you updated monthly. Subscribe.