Het hoogste punt van de werken is bereikt, en geheel volgens de traditie werd er een meiboom gezet. Het moment om het volledige werfteam te bedanken voor hun knap werk!
De hele werf is eigenlijk een combinatie van verschillende werven. De restauratie van de kranskapellen, de crypte en het Kapittelhuis verloopt gelijktijdig met de bouw van het circulatievolume en de herinrichting tot een bezoekerscentrum. Ook de herlocatie van het Lam Gods zit vervat in deze opdracht. Overkoepelend worden de grond- en funderingswerken begeleid door een vast team van archeologen.
Technieken in een unieke historische omgeving
De implementatie van de klimatisatie en technieken is één van de belangrijkste pijlers tijdens deze bouwwerken. Het is een grote uitdaging om de technologie zo onopvallend mogelijk te integreren in een beschermde en historisch waardevolle infrastructuur.
“Naast verwarming en klimatisatie ter bescherming van de aanwezige muurschilderijen en kunstwerken, moet Artes ook alle elektrische, veiligheids – en datavoorzieningen zo discreet mogelijk integreren” vertelt projectleider Dirk Buysse.”
Het hoofddoel is om een performante omgeving te creëren voor het gebruik van Augmented Reality brillen. In deze crypte wordt namelijk een 3D-beleving geïnstalleerd over de geschiedenis van de kerk en het Lam Gods. Het is een grote uitdaging voor de aannemer en de ontwerpers om techniek, functionaliteit en esthetiek te verzoenen in deze unieke, historische omgeving.”
Het nieuwe bezoekerscentrum
In werkelijkheid is het bezoekerscentrum geen loketten- of informatiezaal, maar een heus circuit. Het nieuwe ontwerp voorziet een parcours doorheen verschillende delen van de kathedraal. Het start aan de Noordelijke kruisbeuk, doorheen de oude sacristie en de Noodgodskapel en loopt verder naar de crypte waar een 3D-beleving wordt geïnstalleerd over de geschiedenis van de kerk en het wereldberoemde meesterwerk het Lam Gods. Het parcours eindigt in de Sacramentskapel, waar bezoekers het retabel kunnen bewonderen op zijn nieuwe locatie als apotheose van hun bezoek.
Om de toegankelijkheid van de kathedraal te optimaliseren en de vier niveaus (benedenkerk, crypte, hoogkoor met kooromgang en de vijf kranskapellen) voor iedereen toegankelijk te maken, wordt een circulatietoren gebouwd. De vier niveaus van de kathedraal worden op die manier met elkaar verbonden.
Restauratie
Naast het nieuwbouwgedeelte worden ook enkele zware restauratie-ingrepen uitgevoerd aan de kranskapellen. Deze werken worden uitgevoerd met maximaal respect voor het origineel erfgoed. De natuursteen wordt hersteld, de glas-in-lood ramen gerestaureerd en er wordt ook voor- en achterzetbeglazing voorzien. Enerzijds om de glaspartijen te beschermen, maar ook om warmteverlies in de crypte te beperken. Tot slot worden ook alle funderingsmuren aan de buitenzijde waterdicht gemaakt zodat de aanwezige 14e -eeuwse muurschilderingen in de crypte optimaal worden beschermd en in een geschikt klimaat worden bewaard voor de komende generaties. Verder wordt het onderliggende houten dakgebinte hersteld en de natuurleien, koper en lood van het dak vernieuwd.
Vitrine voor het retabel “Lam Gods”
Parallel met de andere werken wordt de Sacramentskapel onder handen genomen. Een grote, glazen vitrine voor het Lam Gods wordt centraal geplaatst. Alle technieken die noodzakelijk zijn voor klimatisatie van deze vitrine zullen voorzien worden in een aanbouw aan de buitenzijde van de kathedraal en via ondergrondse kanalen in de tuin van het bisschopshuis. Het is ook daarom dat elke uitgraving op deze historisch waardevolle site gebeurt door de archeologen van Ruben Willaert onder strikt toezicht van onroerend erfgoed.
“Naast verwarming en klimatisatie ter bescherming van de aanwezige muurschilderijen en kunstwerken, moet Artes ook alle elektrische, veiligheids – en datavoorzieningen zo discreet mogelijk integreren.” projectleider Dirk Buysse