De Europa Terminal krijgt een update.
De Europa Terminal krijgt een update. Dankzij de nieuwe infrastructuur en kaaimuur kunnen er grotere containerschepen aanmeren. De terminal zal bovendien 58% minder CO2 uitstoten per container.
Containerschepen worden steeds groter en dus groeien ook de containerterminals mee. Port of Antwerp-Bruges bouwt daarom een nieuwe kaaimuur voor de Europa Terminal. Uitbater PSA Antwerp vernieuwt dan weer alles op de kade en het opslagterrein. Aannemersbedrijven Artes Roegiers, Herbosch-Kiere en Boskalis voeren de werken uit. We spraken met Ward Gorissen, projectmanager voor de kadekranen bij PSA Antwerp, en Domien Scheire, werfleider bij aannemer Artes Roegiers, over dit prestigieuze én complexe project.
Waarom was een nieuwe terminal nodig?
Ward: “De oude kaaimuur van de terminal dateert al van de jaren negentig en was niet meer aangepast aan de zeeschepen van vandaag. Die vervoeren tot 24 000 containers en liggen meer dan 16 meter diep in het water. De maximale diepgang bij de huidige terminal is 13,5 meter. De terminal zal na de volledige renovatie ook een stuk efficiënter zijn dankzij de nieuwe kranen: de automatische en elektrische stacking cranes (ASC’s). Die stapelen containers hoger op elkaar dan de traditionele straddle carriers en plaatsen ze ook dichter bij elkaar. Op dezelfde oppervlakte behandel je op die manier bijna 50% meer containers. Dat is enorm!”
Betekent dat ook een grotere impact op het milieu?
Ward: “Nee, integendeel. Alles samen zal de terminal 58% minder CO2 per container uitstoten dan vandaag. Bovendien zullen we een deel van onze elektriciteit opwekken via windmolens op de eigen terminal.”
Domien: “Ook bij het bouwen van de terminal gaan we zo ecologisch mogelijk te werk. De aanvoer van materialen, zoals de buispalen en damplanken voor de nieuwe kaaimuur, gebeurt per schip. Ook de afvoer van grond en betonpuin verloopt deels via het water.”
De Europa Terminal wordt dus een state-of-the-art terminal?
Ward: “Absoluut, op het gebied van efficiëntie en duurzaamheid, maar ook wat de inrichting van de terminal betreft. Bij het ontwerp hielden we rekening met het principe om mens en machine te scheiden. Zo installeren we platformen op de nieuwe kadekranen waar operationele werken plaatsvinden. Op die manier gebeurt dat niet langer op de kade zelf. Ook op vlak van het interne netwerk en cyberveiligheid gebruiken we de laatste nieuwe technologieën om de nieuwe terminal te ondersteunen.”
Wanneer zal de nieuwe terminal klaar zijn?
Domien: “De werken zijn dit jaar gestart en zullen zo’n negen jaar in beslag nemen. Het proces verloopt in drie fases. Momenteel zitten we in de eerste fase: we vernieuwen het eerste deel van de muur. De twee andere delen blijven intussen in dienst. Een terminal van deze omvang kan geen jaren sluiten. In fase twee en drie pakken we dan op dezelfde manier de andere delen aan. Om geen tijd te verliezen, slopen we telkens al een deel van de oude muur en bouwen we tegelijk een stuk van de nieuwe muur op.”