Ben jij ook nieuwsgierig naar de werken rond de Theunisbrug? Bekijk dan zeker de video!
Er beweegt heel wat op het werkterrein van de Theunisbrug. Op het terrein achter de werfketen (kant Sportpaleis) is een deel van de aanloophelling van de oude Theunisbrug weggegraven. In de ruimte die hierdoor is vrijgekomen, bouwen we volop aan de brugpijlers en het landhoofd voor de nieuwe trambrug en de oostelijke wegbrug. Net zoals dat eerder al aan de kant van Merksem gebeurde, rijzen ook aan deze kant van het kanaal straks vier betonnen mastodonten op, die de nieuwe bruggen zullen dragen. Aan de kant van Merksem bouwt de aannemer ondertussen het landhoofd en de verticale keermuren van de brughelling langs de Duvelshoek.
De eerste stalen onderdelen voor de nieuwe trambrug zijn op 14 juni per schip aangekomen op het montageterrein. Ze worden hier een voor een aan elkaar gemaakt, zodat het brugdek straks in één geheel op de definitieve plaats geschoven kan worden. Liefhebbers kunnen nu al beginnen uitkijken, want de eerste inschuifoperatie zal naar verwachting eind september plaatsvinden.
Omdat de nieuwe Theunisbrug hoger en breder is dan de bestaande brug, moet ook de overbrugging van de Carrettestraat vervangen worden. Het eerste deel van de Carrettebrug is ondertussen afgebroken en er komt een volledig nieuwe brug in de plaats. De nieuwe brug wordt breder dan de oude, waardoor auto’s op de Carrettestraat een beter overzicht hebben en er meer ruimte is voor voetgangers onder de brug.
Om veilig te kunnen werken is de Carrettestraat momenteel afgesloten. Tijdelijke rijstroken langs de Vaartkaai zorgen ervoor dat het verkeer altijd een doorgang heeft langs de werfzone. Ook de Duvelshoek is afgesloten, zodat de werfmachines ruimte hebben om ook langs deze straat de nieuwe brughelling voor de Theunisbrug op te bouwen.