Sluis 2N in Mol is omwille van onderspoeling onstabiel geworden. Een eerste deel van het werk bestaat er dus in om de sluis terug te stabiliseren. Dit zal gebeuren door het toepassen van compaction grouting om de kwaliteit van de ondergrond te verbeteren en eventuele holtes te vullen onder de sluis.
Vervolgens worden er micropalen geplaatst onder de sluis om zo het geheel te stabiliseren.
Een tweede deel van het werk bestaat uit het creëren van een waterdichte kuip rond de sluis waarmee deze later kan worden drooggezet. De kuip zal bestaan uit CSM-wanden langs de sluis en damwanden dwars over de vaargeul.
Wanneer de sluis vervolgens drooggezet kan worden, zal in een derde deel het beton van de sluiswanden en sluisvloer worden afgefreesd om deze te vernieuwen. Gelijktijdig worden de wanden en de vloer ook geïnjecteerd zodanig dat eventuele holtes worden opgevuld.
De Vlaamse Waterweg
4.800.000
/
2019 - 2020
Mol
Réparation du parement en maçonnerie
In het kader van Seine Schelde Vlaanderen komt er een nieuwe sluis op de Leie in Sint-Baafs-Vijve.
Het project omvat concreet de realisatie van een afmeerconstructie voor (zee)cruises en de stabilisatie van de bestaande kaaimuur ter hoogte van het Steen en het Noorderterras. De werken omvatten de bouw en montage van een vlottende constructie bestaande uit meerdere pontons en loopbruggen voor een cruiseterminal in de Schelde te Antwerpen.