Brug behouden én verhogen
Binnen het Europese Seine-Schelde project worden de Seine- en Scheldebekkens toegankelijker gemaakt voor moderne binnenvaartschepen die een groter laadvermogen hebben. Daarvoor moeten verschillende bruggen verhoogd worden.
De bedoeling van het Seine-Schelde project is om een compleet multimodaal transportnetwerk te ontwikkelen waarin de waterwegen een betrouwbaar en duurzaam alternatief vormen voor transport over de weg. Zo wordt de Leie – als belangrijke binnenvaartverbinding tussen de Benelux en Frankrijk – aangepast voor schepen van klasse Vb.
Om dit te bereiken, investeert De Vlaamse Waterweg o.a. in de verhoging van de brug Kuurne-Harelbeke over de Leie. De huidige brug ligt amper een halve meter te laag voor schepen die willen passeren met containers tot drie lagen hoog gestapeld (hiervoor is 7m doorvaarhoogte nodig). Bovendien is de brug nog in goede staat. Daarom wordt de brug integraal bewaard, maar wel verhoogd, om schepen een vlotte doorgang te bieden. Doordat de brug verhoogd wordt, moeten ook de toegangswegen aangepast worden. De brug moet finaal maximaal en veilig toegankelijk gemaakt worden voor alle vervoersmodi.
De Vlaamse Waterweg
1.928.014 EUR
2024 - 2025
Harelbekestraat, 8520 Kuurne