Robot in Steenkapperij van Artes Woudenberg
Digitalisering, robotics, Internet of Things, artificiële intelligentie: het zijn hot topics die ook in de bouwsector meer en meer hun intrede doen. Dat bewijst de nieuwe robot in onze steenkapperij van Artes Woudenberg. Artes Woudenberg is specialist in de restauratie van waardevolle gebouwen. Pieter Boonen, projectleider van de steenkapperij en schrijnwerkerij, geeft tekst en uitleg.
"We restaureren gebouwen, met oorspronkelijke ambachtelijke technieken, maar ook met oog voor moderne mogelijkheden. Hier werken ongeveer 125 mensen, waarvan een 100-tal arbeiders. We staan vooral bekend om totaalrestauraties van gebouwen zoals kerken en kathedralen, burchten en kastelen, herenhuizen en beschermde burgerwoningen. Sinds vorig jaar zijn we erkend als Klasse 8 Aannemer. We hebben enerzijds ploegen op de baan: van timmermannen en betonherstellers tot dakwerkers en plakkers. Daarnaast hebben we een eigen steenkapperij en schrijnwerkerij."
“Ons grootste project op dit moment is de restauratie van het Justitiepaleis in Brussel. We vervangen daar ongeveer 275 kubiek Franse witsteen, waarvan 40 tot 50 kubiek sculpteerwerk. Daar zijn enorme stukken bij van 2 tot 3 kuub. Volgende week komt er bijvoorbeeld een stuk van 12 ton. Dat is een logistiek huzarenstukje: het moet naar Brugge getransporteerd worden, op de robottafel gelegd worden en daarna teruggeplaatst worden. Vroeger bouwden ze verticaal op, maar bij de vervanging van een stuk moeten we dat horizontaal in het gebouw schuiven. Daar komen dus grote stabiliteitswerken bij kijken.”
Wat doet de robot?
Dergelijke robotarmen bestonden al langer, maar waren tot
voor kort vooral zinvol bij repetitief werk, voor een reeks quasi
dezelfde stukken dus. Er was namelijk heel wat manueel
codeerwerk nodig om het model voor te bereiden voor de
robot; en dus was het bij unieke stukken interessanter om de
klassieke methode met gipsmallen te gebruiken. Maar dankzij
extra innovatie is het voor ons wel interessant geworden om
de robot in te zetten.”
Dankzij onze vooruitgang in digitalisatie van ons tekenwerk,
toepassing van AI en machine learning, hebben we het
voorbereidend proces van programmatie van de robot sterk
kunnen verkorten. Op die manier kan Roberto veel sneller aan
de slag met zijn freeswerk.
Roberto laat dus geen jobs verdwijnen?
“We hebben die investering gedaan omdat we moeilijk
mensen vinden die opgeleid zijn voor dit werk. Om
meestergast te worden, moet je alles kunnen: stukken
opmeten en uittekenen, met slijpschijven en beitels vertrekken
vanuit een massief stuk steen,… Dat is een intensief proces
waarvoor je veel inzicht en ervaring nodig hebt. Door de
voorbereiding te digitaliseren, kunnen onze mensen focussen
op wat ze het liefste doen: stukken afwerken en tot leven
wekken. Het werk wordt minder intensief en minder zwaar.
We hopen dan ook om op die manier nieuwe mensen aan te
trekken die misschien wel andere profielen hebben.