Grote bouwputten langs de snelweg, kolommen tot wel 20 meter hoog, fly-overs van meer dan 400 meter lang,… Lees hier het interview over de Oosterweelwerken met Contructive People Timothy en Bert.
Begin februari 2020 startte THV Rinkoniên (de aannemer van de Oosterweelwerken waarvan Artes deel uitmaakt) de voorbereidende werken voor de aanbouw van de nieuwe fly-overs in knooppunt Antwerpen-West. Na het voorbereiden van het terrein werden enkele bouwkuipen aangelegd voor de funderingen van de vier eerste kolommen die de nieuwe fly-overs zullen dragen.
De bedrijvigheid in Antwerpen-West is de afgelopen weken in stijgende lijn gegaan. Grote bergen grond verrijzen en werfvoertuigen rijden af en aan. Projectleider Timothy legt uit.
“Er gebeurt eigenlijk van alles tegelijkertijd. Mijn collega Bert bereidt de bouw van de nieuwe bruggen over de spoorweg en de tijdelijke bruggen over de E17 voor, we bouwen een tijdelijk knooppunt binnen het bestaande knooppunt - waar het verkeer eind juli zal naartoe verschoven worden. Deze verschuiving geeft ons een grote werkzone waarin we alle werken veilig kunnen uitvoeren. Daarnaast zijn we gestart met de bouw van de fly-overs van het nieuwe knooppunt."
“We zijn momenteel drie bouwkuipen aan het opbouwen. Kort gezegd is een bouwkuip een tijdelijke, waterdichte constructie die we uitgraven en waar we vervolgens in kunnen beginnen bouwen. Die damplanken zijn tussen de 12.5m en 16.5m lang en hebben een dubbele functie. Langs de ene kant dus om het grondwater uit onze bouwput te houden, langs de andere kant als grondkering om de stabiliteit van de ophoging waarop de snelweg ligt te behouden . Zo vermijden we dat deze snelwegberm instabiel wordt en in onze bouwput schuift met alle gevolgen van dien.”
Enkele cijfers
Hoe je een kolom van bijna 20 meter hoog bouwt? Dat lees je hier in het volledige artikel.
Wil jij werken in de bouw? Bekijk de jobs bij Artes en werk mee aan de Oosterweelverbinding: de grootste werf van ons land.