Bouw van de Reepbrug, met fietslift als extra troef.
Kortrijk onderging de voorbije decennia een ware metamorfose, vooral langs de Leieboorden. Wij dragen daar ons steentje toe bij met de bouw van de Reepbrug, met fietslift als extra troef.
Kortrijk is niet alleen de Guldensporenstad maar zou heel binnenkort ook wel eens de Stad van de Zeven Bruggen genoemd kunnen worden. Vandaag zijn er al zes van de zeven bruggen gebouwd. Nummer 7 in de rij – de nieuwe Reepbrug, die tussen de hoek met de Burgemeester Schinkelstraat en de tip van het Buda-eiland, aan de campus Onze-Lieve-Vrouw van het ziekenhuis AZ Groeninge komt – zou midden 2022 open moeten zijn.
De 60 meter lange fiets- en voetgangersbrug krijgt ook een fietslift en wordt daardoor een handig alternatief wanneer de nabijgelegen Budabrug open staat voor scheepvaart, zo bevestigt voormalig burgemeester Vincent Van Quickenborne: “Er zijn in de constructie een trap en een lift voorzien, langs beide oevers van de Leie. De brug wordt een comfortabele oversteek voor zachte weggebruikers, zeker wanneer de naburige Budabrug openstaat.”
Minder vrachtwagens op de weg
Net als de zes andere bruggen, zal de stalen Reepbrug een doorvaarthoogte van zeven meter hebben, waardoor ze voldoet aan de eisen van de moderne binnenvaart. “We kiezen voor een vaste brug om binnenvaartschepen met drie lagen containers er veilig onder te laten passeren”, zegt Chris Danckaerts, gelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg. “Eén zo’n schip houdt 220 vrachtwagens van de weg. Dat maakt van transport via het water een volwaardig alternatief. Vlaanderen zet dan ook in op het versterken van de binnenvaart.”
Landmark
Net als de Collegebrug wordt de Reepbrug een beeldbepalend bouwwerk dat zowel visueel als kwalitatief in het totaalplaatje van de Leiewerken past. Het ontwerp is van de hand van Ney & Partners, Arcadis en bureau Omgeving.
De Reepbrug wordt bovendien een landmark in een buurt die in volle ontwikkeling is, laat schepen van Stadsvernieuwingsprojecten Wout Maddens nog weten: “De brug maakt de verbinding tussen de nieuwe woonontwikkelingen op De Kien en de tip van het Buda-eiland, waar een park komt. In de toekomst is daar ook nog plaats voor een iconisch cultureel gebouw, in het kader van de kandidatuur van Kortrijk om in 2030 de Culturele Hoofdstad van Europa te worden”.
De Vlaamse Waterweg NV
2.864.000 euro
Ney & Partners, Arcadis en bureau Omgeving.
2021
Reepkaai 4, Kortrijk
Nieuwe, langere en hogere fietsbrug over het Albertkanaal
De stationsomgeving, kant Sint-Michiels, heeft een serieuze facelift ondergaan.
Aanleggen fietstunnel om de verbinding van en naar het station te verbeteren
Afwerking en technieken van de ondergrondse delen van het station