Mechelen in beweging!
Het station in Mechelen dateert uit het jaar 1958 en voldoet niet meer aan de huidige normen. Het station en de omgeving zijn toe aan een stevige opknapbeurt.
Aangezien men een station niet zomaar kan sluiten, wordt er in 4 fases gewerkt waar er telkens 2 of 3 perrons tegelijk aangepakt worden. We creëren 2 verdiepingen onder de sporen en er komt een extra tunnel om het busverkeer naar de andere kant van het station te leiden. Om deze diepte te realiseren naast een spoor dat in dienst blijft zullen er telkens beschoeiingen gemaakt moeten worden. Hier is gekozen voor een combinatie tussen CSM en VHP die op verschillende niveau’s verankerd worden. Speciaal aan het ontwerp is het dak en de gevel, deze bestaan onder meer uit ETFE. Dit zijn grote luchtzakken en geven de overkapping een specifiek uitzicht.
Artes Roegiers staat samen met CIT Blaton in voor de volledige afbraak van het oude station en de ruwbouw, afwerking en technieken van de nieuwe perrons en overkapping.
NMBS & De Lijn
101.383.832 EUR
Salvatore Bono
2022 - 2029
Koning Albertplein2, 2800 Mechelen