Dankzij Corona zitten we zelfs voor op schema.
Inmiddels zijn de werken aan de Oosterweelverbinding een jaar bezig. De vrees dat alles door deze werken stil zou komen te liggen bleek ongegrond. Mede door de pandemie was het mogelijk om werken naar voor te schuiven en zo een vliegende start te nemen. Wie regelmatig het traject rechtover aflegt zal bevestigen dat er al heel wat ingrijpende werken zijn uitgevoerd. De P+R aan de Blancefloerlaan krijgt stilaan zijn definitieve vorm. Met een capaciteit van 1500 wagens zal deze begin 2022 in gebruik genomen worden. Pendelen naar centrum Antwerpen gaat zo sneller dan ooit tevoren. Een andere belangrijke wijziging is de verdwijning van gevaarlijke linkse opritten.
In 10 jaar tijd moet één van Europa's drukste verkeersaders daadwerkelijk rond zijn. Door fly-overs te bouwen en tunnels aan te leggen wil men toekomstige files in de toekomst zoveel mogelijk vermijden. De hoge, grote fly-overs, bruggen zeg maar, zorgen voor een zeer futuristisch tafereel. De twee bruggen, respectievelijk 350 meter en 500 meter zorgen al een tijdje voor verwondering van passanten. Beide zullen vanaf mei 2023 instaan voor de verbinding tussen E17 en E34. De bruggen staan nu nog in de stellingen. Bovenop fly-over K04 heb je een machtig uitzicht over alle werken. Bouwkranen domineren het beeld. Spoorbruggen worden gebouwd. Wegwerkers in gele jassen krioelen door elkaar heen. "Wat je ook ziet, is dat die gevaarlijke linkse invoegstrook naar de Kennedytunnel al weg is", wijs projectleider Timothy Peleman van Artes aan. Ook zijn de diepe bouwkuipen voor de pijlers van de fly-overs duidelijk zichtbaar. het duurt twee maanden zo'n gevaarte te bouwen. De piek van de werken is pas aan het einde van het jaar. De twee fly-overs zijn dan in volle opbouw, de ruwbouw van drie spoorwegbruggen in afwerkingsfase en een tunnel onder de toekomstige E17 en de brug boven de E17 in ruwbouwfase. "We zijn nog wel even bezig" zegt Timothy Peleman.
De vele omleidingen, vertragingen en tijdelijke wegen zijn niet te voorkomen maar wel de moeite waard. Dankzij de geplande Scheldetunnel bijvoorbeeld kan je van Zeeuws-Vlaanderen naar 't Eilandje rijden. Ook nieuwe grote fietspaden en geluidswallen moet het voor de dorpen aangenamer maken. De werken op Linkeroever moeten in 2025 klaar zijn. Vijf jaar later is de hele Oosterweelverbinding aangelegd.
Bron: BN De Stem