DSC2764
Waterwerken

Benieuwd hoe we een sluisdeur opvlotten?

De Boudewijnsluis in de Antwerpse haven dateert uit de jaren ’50 en heeft nood aan een grondige renovatie van deurkamers 1, 2 en 3. Naast de renovatie worden ook de omlooprioolschuiven en afvoerschuiven omgebouwd en vernieuwd. Dit jaar starten we met de renovatie van de eerste deurkamer. De werken zullen in het totaal drie jaar duren. Elk jaar wordt er een deurkamer gerenoveerd. Op deze manier blijft de sluis in dienst.

Beeldmateriaal © Vlaamse Overheid, departement Mobiliteit en Openbare Werken.

DSC2761
DSC2764

De sluisdeur is voorzien van ballasttanks (= luchtkist), door hier lucht in te pompen wordt de deur drijvend gemaakt . Dit is een gewaagde operatie omdat de deur moeilijk te controleren is wanneer ze van afgezonken toestand naar drijvende toestand gaat. Na het opvlotten van de deur wordt de afsluitcaisson geplaatst. Op deze manier wordt de volledige deurkamer drooggezet en kan er gewerkt worden terwijl de sluis in dienst blijft.

118951349 1239539156398010 4457223888911012171 n

Wist je dat?

  • één sluisdeur is 47 m lang, 18,6 m breed en 18,5 m hoog
  • één sluisdeur weegt zo'n 850 ton (exclusief het gewicht van slib en schelpen op de deur)
Artes Group houdt je graag op de hoogte. Ontdek onze nieuwste ontwikkelingen!