Bouw van een nieuwe voorwand aan de oostkaai van het westelijk schiereiland in de voorhaven van Zeebrugge
De containerschepen die wereldwijd de havens aandoen worden steeds groter. De snelheid waarmee de transportsector zich ontwikkelt is nauwelijks bij te houden.
Daarom heeft de MBZ in 2010 beslist om aan de bestaande CHZ-kaai, een kaai die trouwens 16 jaar geleden al door Artes Depret werd gebouwd, de nodige verstevigingswerken uit te voeren. Zo kunnen de grootste containerschepen ter wereld eveneens in Zeebrugge behandeld worden.
Enerzijds werd de diepgang voor de kaai verhoogd van -13.00 TAW naar maar liefst -18.00 TAW. Anderzijds werd de bovenstructuur verstevigd om te weerstaan aan de algehele bovenbelasting van 6 ton/m2.
Een voorzetwand van het type combiwall aan de waterzijde, een reeks in de grond gevormde trekpalen aan de achterzijde en een nagespannen balkplaatconstructie tussen de voor-en achterwand zorgen ervoor dat de vooropgestelde belasting en diepgang kon gerealiseerd worden.
Deze uitvoeringsmethode waarbij de nieuwe kaai als het ware te paard over de bestaande kaai werd gebouwd maakte het mogelijk om de werken uit te voeren zonder voorafgaand de bestaande kaai te moeten slopen.
En om het geheel nog wat complexer te maken was er voorgeschreven dat de goederenbehandeling te allen tijde moest blijven doorgaan. Daarom werden de werken noodgedwongen gefaseerd uitgevoerd.
MBZ
€35.358.982
2010-2015
Voorhaven, 8380 Zeebrugge