PG 38 Strekdam
Waterworks

Strekdam, Blankenberge

Bouw van een nieuwe westelijke strekdam

Circulair bouwen? Yes we can, want het puin van de afbraak van het betonnen westerstaketsel in Blankenberge wordt grotendeels hergebruikt voor de nieuwe strekdam.

De werken voor de bouw van een nieuwe westelijke strekdam zijn gestart op 2 oktober. In een eerste fase wordt het betonnen westerstaketsel afgebroken. Een groot deel van het puin zal hergebruikt worden voor de nieuwe constructie. Een duurzame oplossing, want hierdoor kan het wegtransport beperkt worden. De werken zullen duren tot het voorjaar 2026.

Verzanding tegengaan
De bouw van een nieuwe westelijke strekdam moet de verzandingsproblematiek in de jachthaven van Blankenberge tegengaan. Door de korte, smalle en ondiepe haveningang en de jaarlijkse stormen verzandt de havengeul snel. Daarbij komt de sterke erosie van het strand van Wenduine die voor een verhoogd zandtransport richting Blankenberge zorgt. In Wenduine lag de oplossing voor de erosie in de bouw van een strandhoofdenveld. Deze strandhoofden zijn intussen afgewerkt en zorgen nu inderdaad voor een stabieler strand met minder erosie.

Duurzaam transport
De afbraakwerken van het betonnen westerstaketsel zijn midden oktober gestart, beginnend in zee en zo geleidelijk landinwaarts. De afbraak wordt zoveel mogelijk vanop het staketsel zelf uitgevoerd waardoor er slechts minimale hinder zal zijn in de havengeul. Voor het scheepvaartverkeer komt er tijdelijke vaarwegsignalisatie.
Doordat er op een duurzame en circulaire manier gewerkt wordt, kan het wegtransport door Blankenberge en Wenduine toch enigszins beperkt worden. Daarnaast zullen de betonnen deklaagelementen – die in Zeebrugge worden gefabriceerd – over zee naar de projectsite vervoerd worden.


Client

Maritieme Dienstverlening en Kust

Amount

15.425.937 EUR

Implementation

2023 - 2024

Construction site

Wenduinse Steenweg 15, 8370 Blankenberge

News

Similar sites

Our sites
Artes keeps you updated monthly. Subscribe.